Hodnotenie 9.0

Užívatelia (výpis):
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .  
9.5
Vo svete: (metacritic)
. . . . . . . . . . . . . . . . .       8.7


Je zvláštne, ako sa séria Assassin’s Creed zmenila od svojho vydania a radikálneho druhého dielu, ktorý sa stal nie len vzorom, ale aj pilierom pre variabilnú náplň pri zachovaní tradičného vraždenia nepohodlných ľudí pre vyššie dobro. Assassin’s Creed 3 na prahu nového sveta zápasí s otázkou dôležitosti tajných spolkov ťahajúcich za nitky a prepisujúc dejiny. Bratstvo zabijakov pod ťarchou Americkej revolúcie stiahlo chvost a už nemá také zastúpenie, čo si odnáša hlavný hrdina. Charizme Ezia sa indián Connor, vlastným menom Ratonhnhaké:ton, nevyrovná, navyše je na všetko sám. 

Assassin’s Creed 3 stojí na rozmedzí dvoch trilógií, súčasne otvára kapitolu na novom kontinente a uzatvára dejovú líniu najslabšej postavy celej série. To najdôležitejšie sa nedeje vonku, kde sníva Desmond, ale vo vnútri, kde sa napichávajú červení a šedí na bajonety a odohráva osobná pomsta na pozadí búrlivého konfliktu. Alternatívny kus histórie je kulisou, nie lekciou z dejepisu.

V úvode vás Ubisoft chce do dejiska hry (mestá New York a Boston) ponoriť ihneď a celý herný systém predstaviť nárazovo. Vznikla tak šnúra lekcií a ťahania za ruku, kedy nemáte možnosť ani korekcie kamery. Kým nastúpi tradičný Assasss’s Creed zážitok a hra sa otvorí bez kontrolovaných výbuchov, presne navrhnutých únikových ciest, vydláždených cestičiek pomedzi stráže alebo strechy budov, trvá to celých päť hodín. 

Nechce vás vpustiť do sveta nepripravených a ospravedlňuje to naberaním skúseností Connora. Ubíjajúci úvod nechce, aby ste robili slobodné rozhodnutia v otvorenom svete, ale slepo nasledovali cestu navrhnutú dizajnérom. A tak si začnete všímať takých detailov ako bystrozrakosť stráží, ich schopnosť telepaticky komunikovať na diaľku niekoľkých blokov, doslovné splývanie hrdinu s prostredím, iné kostýmy v prestrihových scénach a iné v hre, naháňanie privolaného koňa, nefunkčný lipsynch, teleportácia davu a iné choroby hier s otvoreným svetom.

Súbojový systém je mimoriadne brutálny, na krvi sa nešetrí.

 

Z Assasssin’s Creed 3 sa opatrne vyparila možnosť voľby, ako zlikvidovať cieľ a ako sa dostať na miesto určenia. V mnohých prípadoch nemáte inú možnosť, ako slepo nasledovať značku na mape, pretože informácie o jeho polohe za vás nájde cut-scéna. Už netreba spoznávať okolie a ulice miest, ľudia s problémami takmer prichádzajú za vami a značky s misami sa objavujú bez ohľadu na to, či ste sa vyškriabali na vežu, alebo nie. Zjednodušuje to orientáciu, ale nie priebeh. Vždy však viete, koľko toho nemáte urobené a čo ste ešte nevideli. Nízke číslo celkovej synchronizácie s Animusom vás núti vrhať sa na drobné pochôdzky, roznášať listy alebo zmlátiť trhovníka, pretože deti od vedľa nemajú čo do úst. 

Connor sa každým zapojením do takýchto aktivít zviditeľňuje a prihlasujú sa vodcovia štvrtí New Yorku aj Bostonu. Ak im pomôžete s problémami, pridajú sa na vašu stranu. V Assassin’s Creed 3 tak môžete ukázať, kto má zomrieť alebo sa nechať zatknúť a so svojimi preniknúť do stráženého teritória. Connor je však na všetko sám a príslušnosť k tajnej organizácii nie je tak badateľná ako v predošlých dieloch. Koná väčšinou na vlastnú päsť alebo na príkaz generála.

Oslobodzovanie štvrtí je len jednou z mnohých aktivít, výšku daní pri presune tovaru z jedného miesta na druhé môžete ovplyvniť obsadením dobre strážených pevností, pomôcť remeselníkom usadiť sa alebo hľadať poklady a kúsky mapy. No a potom je tu lov zveri. V meste nanajvýš môžete pohladiť kravu alebo dať omrvinky prasiatku na ulici, v divočine obkolesujúcej obe mestá striehnu vlci, puma, medveď alebo jelene. Zver sa dá stopovať, chytať do pascí alebo nalákať na voňavé dobroty. 

Ubisoft vložil veľké úsilie do toho, ako sa zvieratá správajú vo voľnej prírode a ako reagujú na vašu prítomnosť. Je veľká škoda, že práve táto zložka je spolu s vysielaním zabijakov do iných krajín schovaná v menu. A podobne je na tom aj výroba vlastných predmetov a obchodovanie. Kým sa nezačnete hrabať v menu, nespomeniete si na to, že vám niečo tutorial na začiatku ukazoval. Trpí tým aj ekonomický systém, pretože už nezveľaďujete viditeľne mesto ani sídlo. 

Nákup nových zbraní alebo kostýmov nie je vôbec nevyhnutný, ale vysoko odporúčaný. Assassin’s Creed 3 sa nechal voľne inšpirovať súbojovým systémom z Batman: Arkham City. Connor nelieta od jedného nepriateľa k druhému, ale po úspešnom zabití môže plynule prejsť k ďalšiemu a zabiť ho jednou ranou. Tento kill streak si udrží až do poslednej obete alebo kým ho niekto nezasiahne. Variabilita s kopaním prachu alebo podsekávaním nôh sa vytratila, teraz má každá zbraň iný brutálny finiš. Súboje sú tak mimoriadne surové a vojaci zomierajú bolestivo s dolámanými kľúčnymi kosťami, roztrhanými šľachami na nohách, preseknutými lebkami, prerazeným hrudníkom alebo končia nabodnutí na bajonet spolubojovníka. 

Hlavnou zbraňou je tomahawk a luk, do rúk vezmete aj meče, kladivá alebo muškety.

 

Boje sú rýchle, ale nevyspytateľné, môžete rozbiť obranu alebo sa spoľahnúť na protiútok a prejsť okamžite do ofenzívy. Vojaci vždy útočia v skupinkách a pri veľkých bitkách nastupujú aj zdatní velitelia a dochádza aj k streľbe z muškiet a pištolí. Pochopiteľne, že zostali zachované tiché zabitia zo zeme i vzduchu aj z chrbta koňa, pribudlo vykúkanie spoza rohu s možnosťou spacifikovať prechádzajúcu stráž a schovávanie sa v kríkoch na korunách stromov, kam môžete vystreľovacou čepeľou zavesiť nič netušiacich vojakov alebo počkať na karavánu a prepadnúť ju. 

Connor je v Americkej revolúcii nestranným, stojí na oboch stranách, ale jeho služby nakláňajú misky váh Lojalistov alebo Patriotov, dokonca sa priamo zúčastňuje aj bojov. Dáva signál na streľbu alebo sa pokúša dostať cez bombardované mesto na loď, ktorá delami drží vojsko v šachu. Na lodiach ste sa už plavili v hrách Assassin’s Creed, ale nikdy ste ich nemohli ovládať. V trojke je to inak, za sídlom v zátoke stojí plachetnica Aquila, s ktorou sa dajú preskúmať námorné cesty aj zabrániť postupu Britom. 

Ako kapitán máte na povel plachty, kormidlo aj delá po oboch bokoch. Námorné boje patria medzi veľmi silné zážitky aj vďaka rozbúreným vodám, zvlnenej morskej hladine a silnému vetru, ktorý sa neustále na otvorených vodách mení. Súboje s flotilami sú o to zaujímavejšie, že lode sa dajú potopiť alebo spomaliť zničením sťažňov či vyhodiť do vzduchu zásahom do skladu pušného prachu cez dieru v trupe. Nie u každej je však možné nalodenie a znárodnenie tovaru. Lodným misiám by pristál aj multiplayer, ten sa však drží predpísanej formy so schovávaním sa v dave a hľadaním súperov podľa portrétov a kompasu. 

Ubisoft rozšíril multiplayer o co-op mód Wolfpack pre dvoch až štyroch (je ho možné hrať aj sólo v troch obtiažnostiach). Ide o variáciu hordy s 25 vlnami čoraz silnejších nepriateľov, ktorých musíte zabíjať čo najefektívnejšie, aby ste nahrabali body do ďalšieho kola a predĺžili časový limit. Pribudla aj vojna o teritóriá a ak vám nebude po chuti tímovo orientovaný Domination, môžete sa vrhnúť do zjednodušeného Deathmatchu, kde sa nedajú používať schopnosti žiadnej zo 16 postáv.

V divočine sa dá loviť, behať po stromoch alebo prepadávať karavány.

 

Diskusia

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

Recenzia pre PS3, PC, Xbox360, WiiU

06.11.2012 19:09

  námorné bitky

  množstvo úloh v mestách aj mimo nich

  zmena dennej doby a počasia

  pohlcujúci svet na novom kontinente


 

 drobné technické chyby

 striktne nalinajkovaná hlavná kampaň

 pasáže za Desmonda


07.11.2012 16:29

Minimálne požiadavky

  • Windows Vista SP2 / 7 SP1 / 8
  • 2.66 GHz Intel Core2 Duo E6700 / 3.00 GHz AMD Athlon 64 X2 6000+
  • 2 GB RAM
  • 17 GB miesta na disku
  • 512 MB, DirectX 9.0c, Shader Model 4.0 grafická karta (AMD Radeon HD 3870 / NVIDIA GeForce 8600 GT)
  • DirectX 9.0c kompatibilná zvuková karta

Assassin's Creed 3

  

 Ubisoft /Conquest / Ubisoft
 Akčná Adve 
 assassinscreed.ubi.com/

dátum vydania 31.10. 2012