Hodnotenie 6.0

Užívatelia (výpis):
. . . . . . . . . . . .                
6.9
Vo svete: (metacritic)
. . . . . . . . . . . . . .             7.0

 

Assassin’s Creed sa dostala do pozície, kam sa každá veľká séria raz dostane. Aj Call of Duty bola raz milovaná. Je tak veľká, že sa stáva jedným z hlavných zdrojov príjmov pre jej majiteľa a súčasne je tak dôverne známa, že zástupy hráčov sú ochotní si na zápästia primontovať vyskakovacie kuchynské nože a vyraziť na krížovú výpravu proti odporcom. V prípade Assassin’s Creed to už dávno nie je len tenká čiara medzi láskou a nenávisťou.

Existuje totiž spojitosť medzi sympatiami prechovávanými k najprominentnejšej značke Ubisoftu a schopnosťou zažmúriť jedno alebo obe oči nad rezervami, ktoré bohužiaľ neospravedlní typické “Veď, veď mňa to bavilo!” Assassin’s Creed 3: Liberation je obeťou pokusu o priamy prepis hrateľnosti a otvoreného sveta z veľkých konzol na prenosné zariadenie. Otázkou je, ako veľmi milujete sériu, že jej dokážete odpustiť tak kolísajúci framerate, že handheld PS Vita sa zadýcha aj pri rolovaní titulkov? 

Liberation má niekoľko prvenstiev ako jej veľký brat Assassin’s Creed 3. Vôbec po prvýkrát sa objavuje v hre ženská hlavná hrdinka a odohráva sa celá na americkom kontinente, konkrétne v južanských kolóniách, v Louisiane, v New Orleans, kde sa dávajú do pohybu plány v odvekom boji zabijakov proti templárom. V žilách Aveline de Gradpré koluje takisto ako v našom indiánskom kamarátovi krv miešanca. Po otcovi zdedila francúzsky šarm a obrovské majetky a z matkinej strany zase spoznala tvrdý život otrokyne. 

Ako dáma sa nedokáže štverať na strechy, ale s pomocou šarmu sa dostane aj do strážených lokalít.

 

Identity dvoch svetov využíva vo svoj prospech a pre vyššie ciele neváha použiť aj ženské zbrane. Aveline má bohatú garderóbu kostýmov, po prvýkrát sa môže prezliecť a po uliciach prechádzať ako otrokyňa, dáma alebo zabijak. Trojica identít jej poskytuje inú sadu schopností, no potenciál nie je využitý natoľko, aby ste ich vymieňali a prehodnocovali ich prednosti. Zmena kostýmov je povinná nie voliteľná, oberá tak hráča o rozhodnutia, či oklamať stráže šarmom dámy alebo sa vyškriabať po streche a zapadnúť do davu služobníctva starajúceho sa o panstvo.

Prísne nalinajkovaná kampaň neprikladá veľkú váhu improvizácii. Ciele sú jasne definované a úlohy prispôsobené malému formátu handheldu. Obyčajne sa nevetvia a jedna za druhou odsýpa v pomerne vysokom tempe diktovanom príbehom. Liberation sa šikovným spôsobom zbavuje postavy v budúcnosti prežívajúcej myšlienky svojho predka v minulosti, dej drží v opratoch Abstergo. Rozprávanie s falošnými stopami a prekrúcaním udalostí po vstupe hackera do hry, ktorý vám chce ukázať, čo sa v skutočnosti stalo, získava nevídaný rozmer. Núkali sa tu dva odlišné pohľady, ako aj množstvo zvratov, no tie dali prednosť rýchlemu napredovaniu, ako keby sa chceli zbaviť zodpovednosti a vyrozprávať príbeh zabijaka čím skôr.

Aveline sa tak nezastaví a cestuje hore dolu medzi mestom New Orleans a močariskom (divočinou), kde pričuchne k umeniu zabijakov. Jej zasvätenie do tajomstiev je tak rýchle, že si ho ani nevšimnete a tempo tak vražedné, že sa misie začnú zlievať do jednej. Príbeh sa odmieta venovať hlbšie aj najzaujímavejšej postave v sérii Assassin’s Creed. Sociálne rozdiely medzi bohatými a chudobnými alebo minulosť otrokyne sú povrchne odbité a zameriava sa hlavne na odstraňovanie prekážok, problémom kolónií, obchodu a korupcii, s ktorou pomôže aj Connor. 

Súbojový systém počíta po nabití kombo metra aj so zabíjaním dotykom.

 

Assassin’s Creed 3 nám ukázal, že lineárne podávaný príbeh je zaujímavejší pre epické momenty, ale stojí tak trochu v ceste otvorenému svetu s vedľajšími aktivitami. Liberation úplne ignoruje lov a naplnenie divočiny misiami, ktoré chcú po vás viac ako len plienenie hniezd aligátorov alebo vyčistenie táborov s banditmi. V meste to nie je o nič ružovejšie, je tu však oveľa viac poschovávaných pokladov, stránok z denníka aj misií, kde sa musíte postarať o zlikvidovanie konkurencie. A práve tieto v nami testovanej verzii bolo nemožné splniť kvôli nepríjemnej chybe zabraňujúcej dokončenie úlohy. Po zlikvidovaní cieľa ho nebolo možné okradnúť, čo bolo pre misiu kľúčové. 

Otvorený svet je pre Vitu obrovským orieškom. Ubisoft do hry vložil obrovské množstvo objektov a postaral sa o to, aby zabijak nebol limitovaný voľnosťou pohybu. Môžete tak ľubovoľne skákať po strechách, behať po uliciach alebo loziť po vežiach a synchronizovať mapu. Engine však dáva handheldu zabrať. Či už ide o naháňačky, alebo vykresľovanie do diaľky, dochádza ku kolísaniu frameratu, čo najviac bolí v bojoch, kedy sa oneskorujú zvuky, postava reaguje so značnou odozvou, alebo sa úplne vypínajú skripty AI. Často ste aj svedkami, keď sa stráže spokojne dívajú ako kántrite kolegov alebo ich oberáte o zásoby meter od nich. 

Liberation má však aj problémy s mapou, z ktorej miznú značky, chybne sa zakresľujú pozície nepriateľov alebo sa aktivujú miniúlohy s kradnutím cenností pre iný kostým ako máte oblečený. Nie je tak možné znížiť ostrahu zabitím svedkov alebo strhnutím plagátov a stráže máte neustále v pätách. Ubisoft sa do hry snažil zakomponovať aj dotykové ovládanie, využívanie gyroskopov či kamery. Jeho integrácia pôsobí silene a až na odhaľovanie tajných správ pomocou kamery v dokumentoch sa o všetko postaráte pohodlnejšie kontextovými tlačítkami.

V New Orleans môžete ísť kamkoľvek a venovať sa aj vedľajším úlohám, ktorých však nie je veľa.

 

Liberation si z konzolovej verzie Assassin’s Creed 3 berie brutálny súbojový systém. Aveline sa dokáže oháňať dvomi sečnými zbraňami, strieľať z dvoch pištolí naraz, používať muškety, aj sekáčiky na cukrovú trstinu a zabíjať mimoriadne krvavým spôsobom. Za Connorom nezaostáva ani výbavou, dostala do vienku fúkačku s otrávenými šípkami, bič na pritiahnutie nepriateľov aj elegantnú strelnú zbraň schovanú v slnečníku, samozrejmosťou je sekera a dýky. Náplň misií nevybočuje zo zabehnutej rutiny zabijakov, ale nájdete tu niekoľko zaujímavých momentov s potápaním v podzemných jaskyniach, bránenie plte alebo prepad čaty zo stromov v divočine. V Liberation sa vrátilo naspäť lozenie po vežiach a vysokých stromoch, nad ktorým treba aj trochu rozmýšľať.

Prenosná verzia nezdedila manažovanie zabijakov a vysielanie po okolitých štátoch, ale o plnenie pokladnice sa stará obchodná spoločnosť s nákupom a predajom tovaru a rozširovaním flotily plachetníc a lodí. Je to veľmi príjemný prídavok, bohužiaľ nie je prístupný kedykoľvek, ale musíte sa vždy vracať do svojho sídla, čo sťažuje fakt, že na mape sa nedá využiť zrýchlený presun. A jeho kvality oceníte až keď prehryznete neprehľadný interface. Doplnkom je aj multiplayer v podobe stolovej hry s obsadzovaním štátov na mape sveta. Nejde však o komponent, ku ktorému sa budete opakovane vracať. 

Ako jedna z mála hier pre handheld má Liberation vynikajúcu hudbu a po Uncharted ide o ďalšiu, na ktorú je radosť pozerať. Technicky však potrebuje niekoľko updatov, aby sa vyrovnala svojim vyladeným a obsahom natrieskaným predchodcom. Ubisoft sa v Assassin’s Creed 3 Liberation pokúsil o priamy prepis veľkej série, pretože Vita núkala výkonový potenciál dostačujúci na utiahnutie otvoreného sveta. Nie je bezchybný, navyše veľa vecí je riadených hrou. Ak aj máte niekoho zabiť, ide to vždy iba jedným spôsobom. Tradičnú hrateľnosť nahradila lineárna stavba, čo nie je na škodu, ale nevyužitie hĺbky podávania príbehu ako aj samotnej postavy sú dôvodmi, prečo pôsobí uponáhľaným dojmom.

Aveline aligátorov kántri výhradne jedným tlačítkom.

Diskusia

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

Recenzia pre Vita

15.11.2012 21:25

 grafika a množstvo detailov vložených do hry
 hudba

 Aveline a jej zbraňový arzenál

 

 nevyužitý potenciál otvoreného sveta

 príbeh sa poriadne nevenuje rozprávaniu zo strany Absterga ani postave
 množstvo chýb
 rovnaká stavba misií